Hoe het ontstond..

In 2009 Kwamen Peter en Martina voor het eerst in Gambia. Via hun dochter Linda kwamen ze in contact met Mrs Elizabeth Jarju en haar man Mr Alfusine Michael Tommy. (oprichter van de school). Peter en Martina besloten de school financieel te steunen.

Helaas is Mr Alfusine Michael Tommy veel te vroeg overleden.

De grond waarop het oude schoolgebouw stond werd gehuurd. De verhuurder wilde zijn grond terug. Hierop zijn Elizabeth, Peter en Martina gaan zoeken naar een ander stuk grond, in eerste instantie om te proberen of ze dit konden ruilen voor het stuk grond waar de oude school op stond maar de eigenaar van dat stuk grond wilde daar niets van weten.

Er werd een mooi stuk grond gekocht en er werd besloten een geheel nieuwe school te bouwen met maar liefst 2 verdiepingen, een toiletgebouw, een watertoren en zelfs solarpanels voor eigen stroom.

De financiering van deze school kwam tot stond d.m.v. vele sponsoracties waaronder Antwerpen- Banjul challenge.

De teams  TopTeam T&T (Threes en Ton) , Loc@ Zwijndrecht (Peter Bollenbaas, Tineke Ruijter,Susanne Matena) , 3 op Reis (Richard meijer, Evelien van der Veen en Sharon Feut) , Wie niet trekt moet duwen (Phil van der Mortel en Mark van der Steen)  en Team Potvis (Peter en Martina Volkers ) hebben gereden voor de school en hun opbrengsten geschonken aan Peter en Martina voor de bouw van de school.

Binnen een jaar stond het nieuwe schoolgebouw er. 18-10-2014 werd de school officieel geopend. Bij de opening waren ook dochter Linda en Schoondochter Esther aanwezig.

Voor de allerarmsten worden nu sponsoren gezocht in Nederland, voor schoolgeld. Op die manier kunnen ook deze kinderen naar school. Er kwam een facebook pagina en zelfs een website. Via deze media houden zij iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen op de school.

In 2015 werd het officieel Stichting Sponsor A Child.

Huisartsenpost

Naast de school was er nog een stuk grond over en er werd besloten een huisartsenpost te bouwen zodat de mensen uit de buurt niet meer zo ver zouden hoeven lopen naar het ziekenhuis. De bouw is inmiddels in volle gang en er is een contract met Lamin Hospital

zij zorgen voor de bezetting van de huisartsenpost. Ook werd er een Landrover gedoneerd waarmee de artsen in geval van nood zelfs op zeer moeilijk bereikbare plaatsen kunnen komen.

Er kwamen ook meerder projecten bij zoals Mami, een kamermeisje welke regelmatig dozen kleding toegezonden krijgt van Peter en Martina. Deze kleding verkoopt zij en van de opbrengsten kan zij het schoolgeld van haar 3 kinderen betalen.

Salifu

Ook was er Taxichauffeur Salifu die Peter en Martina altijd vervoerde wanneer zijn in Gambia waren. Hij kreeg ook dozen met spullen voor zijn gezin toegezonden maar ook onderdelen voor zijn taxi en wanneer Peter in Gambia was werd de taxi ook meteen helemaal door hem nagekeken en gerepareerd waar nodig. Momenteel ontvangt Salifu geen hulp meer van de stichting omdat hij het nu zelf kan.

Voetbalkleding

Het project voetbalkleding kwam er ook bij. Er werd voetbalkleding ingezameld en deze werd verzonden naar de school. Peter en Martina brachten deze naar voetbalverenigingen in Gambia die hier weer dankbaar gebruik van maakten. (project is gestopt in november 2017)

Tandjes poetsen

Project tandjes poetsen is ook een project van de stichting. Dit project is opgezet om de kinderen het belang in te laten zien van goede mondhygiene. Tandpasta en tandenborstels worden ingezameld dor de stichting en verzonden door peter en Martina. De leraren en leraressen van KingsTom leren de kinderen hoe ze deze goed gebruiken door gezamenlijk met de kinderen tanden te poetsen op school.

Eten in de Pauze

In 2017 is dit project erbij gekomen om er voor te zorgen dat alle kindjes in de pauze iets te eten hebben.

Helaas kwam het nog te vaak voor dat de allerarmsten niets bij zich hadden voor in de pauze. Ook deze kindjes kunnen nu leren op een volle maag!

Medische Controle

Alle kinderen van KingsTom Krijgen een medische Check up en bij bijzonderheden/afwijkingen worden ze doorgestuurd naar Lamin Health centre.

Opknappen van de school

Na 3 jaar had de school een opknapbeurt nodig. Dit is gebeurt door het verfwerk op nieuw te doen en door tegels te plaatsen op de muren en de trappen.

Peter & Martina met de auto waarmee zij de Challenge hebben gereden. Team Potvis.